Vánoce jsou z pohledu prodejů pro firmy vůbec nejdůležitější událostí roku. Kvůli tomu by firmy neměly šetřit na reklamě, protože se jim to může vrátit. Pojďme se podívat na devět velice povedených reklamních spotů v roce 2022.
1. Vášeň ve skateboarding pro svoji pěstounskou dceru
Zahrání na strunu emocí je základem budoucích úspěšných reklam. Otázkou zní, kdy jindy zasáhnout emoce, než právě během svátků vánočních. Tuto skutečnost si skvěle uvědomil obchodní dům John Lewis, který vydal do světa emotivní reklamu. Ta poukazuje na to, jakým výzvám musí čelit pěstounští rodiče a pěstounské děti.
A o čem tedy reklama vůbec je? Pěstounský otec chce dokázat své dceři, že dokáže přetavit její vášeň i ve svou. To se mu přitom přes mnoho pádů doslovně na hubu podaří docílit.
Obchodní dům John Lewis je přitom známý pro své typické vánoční reklamy. Loni se doslovně podle popisku videa na YouTube zaměřil na kouzlo Vánoc, když natočil setkání malého teenagera s návštěvnicí z jiné planety. Letos svoji pozornost přesunul na zcela jiný, ale určitě zajímavý a důležitý sociální rozměr. Na loňskou reklamu se můžete podívat ZDE.
2. Aldi sází na klasiku Sám doma
V reklamní branži se již mnohokrát potvrdilo, že se vyplatí odkazovat na úspěšné blockbustery. O letošních vánocích tomu není jinak. Názorným příkladem může být úspěšná reklama v rámci loňského finále amerického Superbowlu na Jeep Gladiator. V té vystupoval herec Bill Murray a připomněl hollywoodský biják Na Hromnice o den více – ZDE. Podobnou cestou o letošních Vánocích směřuje i potravinářská firma Aldi, jejíž reklama odkazuje na film Sám doma.
Při cestě do Paříže přitom maminka zjistí, že doma zapomněla na Kevina. Nejde ale o Kevina, kterého moc dobře známe v podání Macaulay Culkina z původního amerického snímku. Posuďte sami.
Nutno podotknout, že mrkev Kevin není žádným nováčkem. Aldi na něj sází již od roku 2017. Nedávno vypustila před mistrovstvím světa v Kataru i tuto povedenou reklamu ZDE. To nápadně připomíná legendární reklamy od Nike Football.
3. Santa nesmí chybět
Potravinářská firma Morrisons vsadila na Santu Clause. Tedy promiňte trochu upraveného Santu, kterého nazývá Farmer Christmas. Namísto klasického sobího spřežení jede na traktůrku, který je posetý světýlky. Míří ale do trochu jiné továrny, než je manufaktura na hračky se skřetími dělníky na severním pólu. Jede do továrny na dobrůtky.
Na Farmer Christmas sázela společnost Morrisons přitom i v loňském roce, kdy se dvě děti propadly do kouzelného světa farmaření, který má pod svým palcem právě v českém znění farmář Vánoc. Tady na místo sobů a klasických saní zase vylítne do nebes kombajn – ZDE.
Vybudovat si „symbolickou postavu“ pro svoji značku není úplně špatný nápad. V mnohem širším rozměru toho využívá, jak každý Čech dobře ví – společnost Alza s jejím pro mnohé otravným mimozemšťanem.
4. Vystřižený legendární Vánoční skřítek
Na další již takřka legendární kultovní vánoční film sází britský řetězec supermarketů ASDA. Ten si zvolil film Vánoční skřítek, kde vystupuje stejně jako ve filmu herec Will Ferrel.
Zajímavostí je, že firma sází na původní záběry a repliky ze samotného filmu z roku 2003.
5. Lidl a vánoční medvídek
Britský Lidl letos sází v rámci své vánoční reklamy na speciální charakter. Je jím vánoční medvídek. Nutno dodat, že to byl velice zajímavý marketingový tah. Mnoho zákazníků se dotazovala v prodejnách Lidlu, kde mohou koupit roztomilého medvídka. Nikde to není ovšem možné. Proč tomu tak je? Medvídek Lidl je totiž pouze jenom jeden. Vrátil se ke své původní rodině.
Nutno podotknout, že tato reklama má rovněž jako u příkladu značky John Lewis sociální podtext. Podporuje tím svoji charitativní sbírku v rámci jeho banky na hračky. V rámci toho vítá dary všech druhů a velikostí. Dary se poté dostanou k dětem, které nemají takové štěstí. I z tohoto důvodu je medvídek jen jeden a nikde jej není možné pořídit. No není to krásné gesto? Co myslíte?
Nemusíte být smutní, koupit si můžete vánoční svetr Lidl.
6. Sázka na fotbalové hvězdy
Eric Cantona není nikdo neznámý ve světě reklamy. Byl ústřední postavou ve slavných reklamách od Nike Football. Nyní si střihl reklamu pro Sports Direct, kde sedí u vánoční hostiny s legendami fotbalu. Místo nadívané husy přitom odhalí fotbalový míč.
V této reklamě přitom vystupují i legendární fotbalový útočník Thierry Henry nebo současné hvězdy Declan Rice a Mason Mount.
Sázka na známé tváře ze světa sportu není rozhodně cesta zpět.
7. Animovaná reklama od Disney
Kdo jiný by se měl prezentovat animovanou vánoční reklamou, než společnost Disney? Reklama s titulem Dárek znázorňuje hřejivý příběh a oslavuje kouzlo a radost rodiny, sváteční tradice a vytváření nových vzpomínek.
V reklamě jsou skryty i tradiční symboly značky Disney, jako je například Mickey Mouse, ale třeba i sněhulák ze Sněhového království nebo odkaz na Star Wars a mnohé další. Co na to říkáte?
6. McDonald´s a vánoční přání
Dojemnou reklamu si připravil i fastfoodový řetězec McDonald´s, který vykresluje kluka, jenž píše dlouhé vánoční přání. To mu ovšem ulétne a zůstane mu pouze obrázek s rodinou. A to je přesně symbolika, kterou chce „mekáč“ znázornit.
Rodina je nejdůležitějším symbolem Vánoc. Stejně tak to ale platí i pro samotný McDonald´s. Rodina je jeho důležitou cílovou skupinou. To je to nejdůležitější poselství, které fastfoodový řetězec chce, abychom si z této reklamy vzali.
9. Otec snese bílé z nebes
Vánoce jsou svátky, během kterých se mají plnit opravdu ta nejniternější přání. Firma Amazon se zaměřila na starostlivého otce, který udělá pro svou dceru vše, co je v jeho silách. Amazon v hloubi poukazuje na to, že samotná firma je takovým pomyslným otcem, který dokáže splnit nejniternější přání.
10. Báwo pod stromeček
Nápadité vánoční reklamy mají i automotive firmy. Příkladem je bavorská automobilka BMW. Ta přichází s neotřelou reklamou, kdy si syn připravil velký dar v podobě vozu BMW. Dostane ho tak trochu někdo jiný, než komu ho chtěl věnovat.
Vtip do reklam spojených s Vánocemi určitě také patří a nebojte se jej použít. V reklamě na BMW zajisté funguje.