Video hraje čím dál důležitější roli a bez něj jsou firmy prakticky odepsané. Ne všichni jsou ale ochotni vystoupit z komfortní zóny a před kamerou  vystoupit. Ukázat lidskou tvář sehrává ovšem stále více na důležitosti. Z tohoto důvodu přinášíme osm bodů, díky kterým se stanete mistrem před kamerou.

1. ARTIKULUJTE

Vyslovovat srozumitelně slova je ve videu základem, díky kterému oslovíte potenciální diváky.

2. VHODNÁ LOKALITA

Lokalitu zvolte z pohledu světla, akustiky a toho, kde je vám příjemně.

3. PERO

Vezměte si do ruky nenápadný předmět, který vás naučí koncentrovat.

4. OBLEČENÍ

Vezměte na sebe něco, v čem se cítíte skvěle.

5. SEBEDŮVĚRA

Věřte v sami sebe.

6. CONTENT FIRST

Vytvářejte hodnotný obsah.

1. Naučte se artikulovat

Pro to, abyste dokázali mluvit před kamerou, se musíte naučit správně artikulovat. Tím získáte i větší sebedůvěru v sebe sama. Může to znít komicky, ale věřte nebo ne, dobrou pomůckou je, se zakousnout do ukazováčku a zkusit mluvit. Tím si procvičíte mimické svaly a artikulování bude snazší. Další pomůckou jsou slovní hlavolamy, kterými se před svými výstupy rozehřívají i televizní moderátoři.

Čtěte knihy nebo články na internetu nahlas. Soustřeďte se na vyslovování a poslouchejte svůj hlas. Dávejte důraz na nejdůležitější slova ve větě a vnímejte interpunkci – tedy čárky mezi větami. Nepospíchejte, mluvte srozumitelně a vyhněte se monotónnosti.

2. Procvičujte, co to jde

Neusněte na vavřínech a procvičujte. Nahrávejte své výstupy a porovnávejte je v čase. Pokud vás nečeká livestream, pak máte nespornou výhodu. V rámci střihu lze dělat kouzla, kde přeřeknutí můžete zakrýt ilustračním záběrem nebo přiblížením obrazu.

Po určité době porovnejte svá první vystoupení před kamerou s těmi nejstaršími. Nebojte se zpětné vazby. Možná jste k sobě až moc kritičtí, nebo naopak se vznášíte v oblacích a potřebujete trochu poslat k zemi.

3. Místo, kde se cítíte bezpečně

Pro natáčení si vyberte místo, které vypadá dobře a kde se cítíte komfortně. Nezapomínejte ale na akustiku a dobré nasvětlení.

Vhodné je denní světlo, ale dejte bacha na přepaly. Pokud nemáte možnost dobrého osvětlení, sežeňte světla externí.

Zvuk a osvětlení ovlivňuje profesionalitu vašeho výstupu! Důležité je ale i to, jak se cítíte. Pokud budete nervózní, projeví se to ve vašem vystoupení!

4. V ruce pero

Je hodně lidí, kteří potřebují do ruky něco, co je uklidní. Může to být i zajímavá pomůcka před kamerou, která vám pomůže udržet chladnou hlavu.

Důvodem je skutečnost, že když nemáte v ruce určitý předmět, jste roztěkaní.

Vaše gestikulace pak může vypadat teatrálně. Věřte nebo ne, ale funguje to! Pero se pro vás stane posilou, dodá vám potřebnou energii, pomůže vám v rozvoji vašeho projevu a dodá vám odvahu.

5. Oblečení, ve kterém jste jako pán

Vyberte si oblečení, které se hodí k vašemu formátu videa a ve kterém se cítíte příjemně. Jak jsme již zmiňovali v předchozích bodech, vaše psychické rozpoložení je na prvním místě.

Nezapomínejte ale ani na to, pro jakou cílovou skupinu se content připravuje.

Pro konzervativnější publikum budete totiž muset zvolit i konzervativnější outfit. Naopak pro mladší diváky zvolte svěžejší a modernější oblečení.

6. Připravte si jednoduchý bodový scénář

Připravte si boďák, který si lehce zapamatujete. Klidně si jej přilepte před kameru.

Pokud nejste v přímém přenosu, můžete jet jednoduše bod po bodu. Při každém bodu můžete měnit i úhel kamery, čímž učiníte video pro diváka koukatelnější.

Usnadníte si tak práci a zároveň s tím připravíte video, které bude mnohem atraktivnější oproti statickým záběrům.

7. Věřte si

Necítíte se komfortně před kamerou a nevěříte si? Krásný příklad až tvrdohlavé sebedůvěry stát se skvělým řečníkem představoval ve starověkém Řecku Démosthenés.

Tento athénský politik, řečník a právník měl od malička sen stát se rétorem. Problémem byla skutečnost, že koktal a drmolil vyřčená slova. S tímto hendikepem se mu podařilo se porvat, chodil k moři a snažil se překřičet mořský příboj. Časem pochopil význam mimiky, tónu, který do svého projevu používá a nezapomínal ani na gestikulaci.

Nejdůležitějším faktorem jeho úspěchu byla ale sebedůvěra a vytrvalost.

7. Content first

V dosažení sebedůvěry může pomoci i stát si za tím, co říkáte. Podstatnou roli tak sehrává i kvalitní content. Pokud nabídnete lidem něco, co potřebují a co jim něco předá, pak se nemusíte ničeho obávat. Content first je pomůckou, která platí a bude platit vždycky. Kvantita není rozhodující, rozhodující je kvalita a výpovědní hodnota výstupů.